Tips Memakai Kanta Lekap

Kerana inginkan kehidupan yang simple, selesa dan juga tuntutan kepada perubahan fesyen. Kini memakai “Contact Lens” telah menjadi satu kebiasaan.

  Terutama bagi golongan remaja yang ingin kelihatan menarik dan bergaya. Mereka lebih suka memakai Contact Lens berbanding dengan cermin mata.
  Tetapi mereka kurang berpengetahuan tentang bahayanya memakai contact lens ini jika ia tercemar atau tidak mengikut cara yang betul.
  Ia boleh mencederakan mata kita. Malah ia juga boleh merosakkan mata kita. Di bawah ini ada 5 tip untuk mengurangkan risiko memakai contact lens.

  1. Letakkan(dimata) Kanta mata sentuh(contact lens) tiap-tiap kali sebelum make up. Juga keluarkan setiap kali sebelum cuci muka. Kerana jika kita tidak keluarkan dahulu kanta mata sentuh ini sebelum cuci muka. Sisa-sisa alat make up mungkin akan terkena pada kanta mata itu. Maka ia akan terkena mata kita masa kita pakai nanti.
  2. Pakai alat make up yang berunsur air. Untuk mengelak dari sebarang gangguan pada mata.
  3. Jangan guna Maskara yang kalis air. Kerana ia boleh merosakkan kanta mata dan terus mencacatkannya buat selama-lamanya. Juga elak pakai mascara yang mempunyai unsur fiber, tambah ketebalan dan tambah panjang. Kerana ia boleh merosakkan permukaan kanta sentuh. Permukaan kanta mata sentuh yang kasar boleh menimbulkan keradangan pada mata.
  4. Elakkan dari memakai Eye shadow dalam bentuk serbuk(tepung/debu).Pilih untuk memakai jenis liquid atau cream. Juga elak dari pakai bahan make up yang ada campuran serbuk berkelip-kelip. Kerana ia boleh terlepas masuk dalam mata.
  5. Elak dari mamakai alat make up dalam bentuk semburan. Ia sangat bahaya kerana ia sangat mudah terkena pada mata kita.

  Di atas adalah langkah-langkah berjaga-jaga jika kita memakai “Contact Lens” atau “Kanta mata sentuh”.
  Jika kita tak pakai atau menggunakannya tak apa… Juga usah peduli petua di atas jika kita tak kisah mata kita akan rosak kerana pakai assesori tersebut.


No comments:

Post a Comment