Makhluk Yang Biasa Kita Telan Tanpa Sedar

Assalamualaikum, pernah terfikir tak yang kita ni sebenarnya dah banyak kali makan sesuatu yang menjijikkan. Mesti tak pernah kan. Sebenarnya makhluak yang Capid nak tunjukkan dalam entry kali ni sebenarnya memang wajib masuk dalam badan kita sejak dari azali lagi. Pelik bin Ajaib kalau kita nafikan hal ni berlaku kat diri kita sendiri.

Sebelum ni kita semua banyak kali dengar propaganda yang suruh kita jaga kebersihan dan kesihatan. Tapi masih ramai yang tak ambil pusing dengan isu ni. Malahan ada manusia yang tak endahkan langsung hal ni. jadi kali ni mai kita usha sikit posting ni ye. Selamat menjamu selera.

Bakteria pada bulu haiwan peliharaan
  Ini merupakan imej bakteria yang biasa hidup di bulu kucing dan anjing peliharaan. Ini adalah hasil karya pemenang pertandingan fotografi sains, iaitu Steve Gschmeissner, 61 tahun, yang mengabadikan mahluk-mahluk mengerikan ini dengan kamera yang dilengkapi dengan Microscope zoom yang mampu memperbesar ukuran sehingga beratus-ratus kali.
Larva lalat hijau 
Imej di atas adalah imej larva lalat hijau yang diperbesar sehingga 100 kali ( 100x zoom).

Bakteria pada roti
Ini pula adalah imej bakteria yang biasa hidup di roti yang tidak dibungkus dengan kemas. Bayangkan saja, dalam sekeping roti Gardenia atau roti Hi-5 yang anda makan, terdapat beratus malah beribu-ribu bakteria ini. Justeru, pastikan anda membungkus roti anda dengan kemas. 

Kutu debu

Ini merupakan gambar dari bakteria/kutu debu yang biasa hidup di sofa dan tilam tempat tidur kita. 


#rasa jijik x??

4 comments:

  1. ewww jijiknya..nmpk muka makhluk tu pown cam makhluk asing hehe..adess aq bela kucing..ahaha manyak tidak disedari

    ReplyDelete
  2. utamakan kebersihan..

    ReplyDelete
  3. huhu.. nnt ada post yg lagi seram

    ReplyDelete