Khasiat Lobak Merah

Lobak merah merupakan sejenis tumbuhan yang menyimpan makanannya dalam ubi. Ia digunakan oleh manusia sebagai makanan. Lobak merah dikelaskan sebagai sayuran dan menjadi bahan masakan utama yang digunakan secara meluas dalam masakan di negara negara ASEAN. Nama saintifik bagi tumbuhan ini ialah Daucus carota
Lobak Merah





Tumbuhan ini  dikatakan mempunyai minyak dan vitamin lengkap saperti A,B dan C, 
garam, potasium dan karotin. Karotin menghalang pertumbuhan  dan pembiakan kanser yang digeruni masyrakat baik lelaki mahupun wanita, manakala serbuk bijinya boleh diminum umpama teh sebagai penawar sakit kembung perut di kalangan kanak kanak.

Lobak merah juga berupaya mengurangkan kandungan gula dalam badan, mencegah kanser, mengubat kencing manis, ghout, penyakit jantung, penghadaman dan penglihatan.





Lobak merah mengandungi banyak vitamin A. Ia diperlukan oleh tisu badan untuk pelbagai fungsi. Salah satu daripadanya adalah untuk membina pigmen bagi penglihatan yang baik pada waktu malam. Walaubagaimana pun memakan lobak tidak akan menghalang anda memakai cermin mata. Tetapi kekurangan vitamin A akan merosakan penglihatan anda. Selain daripada lobak, sayuran hijau dan merah juga kaya dengan vitamin A.  
Jus Lobak Merah




Lobak merah mempunyai khasiat sebagai pelindung kulit. Jika anda merancang percutian di tepi pantai, kulit anda akan terdedah kepada cahaya matahari berlebihan. Jika anda mahukan lebih perlindungan pada kulit sepanjang percutian, mulakan mengunyah lobak merah dan jus perahan limau.
1. Ambil 1 biji terung muda.
2. Kemudian, gosok bahagian dalam terung (bahagian permukaan yang dipotong) ke muka anda, terutamanya di bahagian dahi dan pipi.
3. Jangan buang terung, sebaliknya, potong lagi selapis bahagian dalam terung itu tersebut. Kemudian, ulangi  langkah no. 2 .
4. Anda boleh melakukannya beberapa kali sehinggalah permukaan terung telah habis digunakan.

Copy dari blog yang Capid buat untuk masuk pertandingan Y-Blog..
tengok sini...

No comments:

Post a Comment