Cara-cara untuk mengelakkan diri daripada Onani


Perut masih sakit lg.. tapi ini tidak menjadi penghalang untuk aku berpuasa hari ini.. Entry hari ini, aku nk bagi yg special cikit.. haha.. Serius beb.. bab2 macam ni, mana boleh hang duk buat main2.. Cerita pasal MELANCAP jew... sekadar peringatan untuk diri aku sendiri dan korang semua..

Terdapat pelbagi cara yg boleh korang lakukan, untuk mengelakkan daripada melakukan aktiviti yg tidak sihat ini.. Ini hanya sekadar pandangan aku sahaja.. untuk yg lain, korang try r, search sendiri dekat google..


Cara-cara untuk mengelak daripada Melancap :
1) Baca dan kaji Al Quran banyak2 sampai masa terisi dengan baik, baru takdak nak fikir benda2 mcmtu.
2) Selalu perasan sibuk dengan kerja / ibadah sehingga lupa tentang perkara2 nafsu ni. PERINGATAN: Jangan sampai lepas kawin pun ko buat2 perasan sibuk dah..
3) Berpuasa dan selalu berada dalam keadaan berwuduk. Kalau nampak perempuan2 yg berpakaian seksi seksa, cepat2 pi amik wuduk.
4) Kalau betul2 nak elak zina, aku rasa takpelah, tapi kadang2 sendiri yang cari "penyakit"... dok pi tengok benda2 tak elok (skrgni banyak sangat!) ataupun dok tengok pompuan2 seksi seksa, then guna alasan nak elak zina... Alhamdulillah time aku muda remaja (sekarangni pun muda lagi!) dulu tak penah terfikir nak buat benda2 camni...


Ustaz aku pernah ckp, orang2 yang melancap ni nanti bila dibangkitkan kelak, tangannya akan bengkak disebabkan oleh aktivitinya itu...eee..takut dow..
Bukan niat nk berdakwah.. just nak ingat mengingat sesama kita.. Yang penting, jadikan bulan puasa ini, salah satu kesempatan untuk kita berubah..

No comments:

Post a Comment